حوادث: عصر پنجشنبه ششم دی ماه به بازپرس ویژه قتل خبر رسید که مردی جوان حدودا ۳۸ ساله با ضربات چاقو به قتل رسیده است.
پس از اعلام این گزارش، تیم جنایی پایتخت در محل حادثه که خیابانی در غرب تهران بود حضور یافت. بررسی ها حکایت از این داشت که مرد ۳۸ ساله هدف ضربات چاقو قرار گرفته و پس از انتقال به بیمارستان، با وجود تلاش کادر درمان، جانش را از دست داده است. تحقیقات نشان می داد که مقتول در حال رانندگی بوده که آینه ماشین وی با آینه خودروی دیگری در خیابان برخورد کرده است.
همین تصادف جزیی، موجب شده تا درگیری میان دو راننده شکل بگیرد. این دعوا اما پایان خوشی نداشته و یکی از راننده های خشمگین با برداشتن چاقو از داشبورد ماشینش به سمت راننده دیگر هجوم برده و جانش را گرفته است. متهم به قتل، پس از آنکه مقتول خون آلود روی زمین افتاده، از ترسش پا به فرار گذاشته است. در این شرایط جسد مقتول به پزشکی قانونی انتقال یافته و تیمی از ماموران اداره دهم پلیس آگاهی تهران ماموریت یافتند تا با توجه به سرنخ های موجود عامل قتل را دستگیر کنند.
منبع:
با افزایش علاقهمندی کاربران به سرمایهگذاری در بازار رمزارزها، صرافیهای رمزارزی به یکی از ابزارهای اصلی برای خرید و فروش این داراییها تبدیل شدهاند. با این حال، استفاده از این صرافیها چالشها و مخاطرات اختصاصی خود را به همراه دارد که باید مورد توجه قرار گیرند.
یکی از مهمترین ریسکها، ضعف در زیرساختهای امنیتی این صرافیهاست. صرافیهای داخلی اغلب به دلیل محدودیتهای فنی و منابع، سطح امنیتی پایینتری نسبت به نمونههای بینالمللی دارند و از طرف دیگر برخلاف بانکها یا کارگزاریهای بورس خود را ملزم به دریافت تاییدیههای امنیتی برای ارائه این خدمات نمیدانند.
با این توصیف مشخص نیست در صورت وقوع حملات سایبری یا اختلالات فنی که موجب از دست رفتن داراییهای کاربران نزد این صرافی شوند، چه کسی پاسخگوی کاربران این سکوها خواهد بود.
از سوی دیگر، عدم شفافیت در عملکرد مالی این صرافیها نیز یکی از چالشهای جدی فعالیت آنها است. بسیاری از این صرافیها صورتهای مالی شفافی ارائه نمیدهند و اطلاعات کافی نیز درباره وضعیت نقدینگی و داراییهای تحت مدیریت خود در اختیار کاربران قرار نمیدهند.
در مواردی، این صرافیها به دلیل کمبود نقدینگی یا مدیریت نادرست، داراییهای کاربران را بدون اجازه به فروش میرسانند یا از آنها برای تامین نقدینگی خود استفاده میکنند.
در موارد دیگری صرافی برای کسب سود بیشتر از مبالغ دریافتی از کاربران، بجای تخصیص این مبالغ برای تامین رمزارز مورد نیاز کاربران، آن را در بازارهای دیگری از جمله املاک یا طلا صرف کرده ودر پروفایل کاربر تنها اعدادی نمایش میدهد که کاربر گمان کند واقعا معادل مبلغ پرداختی خود نزد صرافی رمزارز دارد.
در این شرایط وقتی کاربر بخواهد موجودی رمزارزی خود را به کیف دیگری منتقل کند با انواع پیام خطا و بهانه از سوی صرافی مواجه میشود؛ چرا که اساسا رمزارزی برای انتقال وجود ندارد.
این موارد که در فقدان نهاد ناظر وقوع آنها دور از تصور نیست، می توانند علاوه بر تشدید مسئله تامین نقدینگی کاربران در نوسانات شدید بازار، موجب شکل گیری انواع کلاهبرداریها از جمله عملیات پانزی و خالی فروشی باشد که متضرر نهایی آن باز هم کاربران خواهند بود.
نوع دیگر مخاطره مرتبط با صرافیهای رمزارزی در کشور، وابستگی امنیت داراییهای آنان به اشخاص است.
وقتی کلیدهای خصوصی موجودی های رمزارزی بسیاری از صرافی ها در فقدان نهاد کاستودین مورد اعتماد عموم، نزد مدیر یا مدیران این صرافی ها نگهداری می شوند، مشخص نیست در صورت لو رفتن این کلیدها به صورت سهوی و یا با تهدید و ارعاب سارقان، یا با درگذشت یا خروج بیبازگشت مدیر یا مدیران از کشور، تکلیف داراییهای صرافی و سرمایه کاربران آن چه خواهد بود.
برای کاهش این خطرات، تنظیم قوانین و نظارت قوی از سوی مراجع ذیربط ضروری است.
صرافیها باید ملزم به ارائه گزارشهای مالی شفاف و پاسخگویی به نهادهای نظارتی باشند. این کار میتواند بسیاری از مشکلات، از جمله خالیفروشی و سوءمدیریت مالی را کاهش دهد. کاربران نیز باید داراییهای بلندمدت خود را در کیفپولهای شخصی نگهداری کرده و تنها برای معاملات از صرافیها استفاده کنند.
همچنین، تحقیق و بررسی کامل در مورد امنیت و اعتبار صرافی پیش از شروع فعالیت در آن بسیار مهم است.
با ترکیب نظارتهای قانونی قوی و اقدامات آگاهانه از سوی کاربران، میتوان تا حد زیادی خطرات فعالیت در صرافیهای رمزارزی داخلی را کاهش داد و فضایی امنتر برای معاملات ایجاد کرد.
انواع تخلفات و ریسکهای صرافیهای رمز ارزی
صرافیهای رمز ارزی به عنوان پل ارتباطی بین دنیای ارزهای دیجیتال و ارزهای فیات، نقش بسیار مهمی در این بازار ایفا میکنند. با این حال، مانند هر بازار دیگری، این صرافیها نیز مستعد انواع تخلفات و ریسکها هستند.
منبع:
مرتضی پورعلیگنجی در پایان بازی پرسپولیس و خیبر خرم آباد که با نیمکت نشینی او همراه بود، گفت: دلیل خاصی ندارد. کادرفنی هر تصمیمی بگیرد بر حسب وظیفه اجرا میکنیم.
مدافع سرخپوشان پایتخت افزود: پرسپولیس در چند بازی گذشته خیلی گل خورده و مانند سالهای گذشته ساختار دفاعی خوبی ندارد. به هر حال امسال ما یک مقدار نسبت به سالهای گذشته در دفاع تیمی و خط دفاعی ضعفهایی داشتیم ولی با تمرین و تلاش و برطرف کردن نقطه ضعفها، همه چیز درست میشود.
مدافع پرسپولیس درباره جدایی گاریدو و اینکه گفته میشود رابطه دوستانهای با بازیکنان نداشت، تصریح کرد: گاریدو برای پرسپولیس زحمت کشید، شرایط خوب پیش نرفت و یکسری از بازیها را میتوانستیم ببریم ولی شانس با ما همراه نبود. شاید آن طور که میخواست نتوانست به پرسپولیس کمک کند. تیم ما تیم بزرگی است و چه مربی و بازیکن باید همیشه ۱۰۰ باشند و اگر خوب کار نکنیم از این تیم کنار گذاشته میشویم.
منبع:
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از جماران، استانداری البرز اعلام کرد: فردا تمام مهدهای کودک، پیش دبستانی و مدارس استثنایی تعطیل و آموزش در مقطع ابتدایی به جز بخش آسارا و شهرستان طالقان غیرحضوری خواهد بود.
تمام ادارات استان البرز فردا دایر است.
منبع:
عصر ایران نوشت: پزشکیان می داند اجرای وعده هایش نیاز به تشکیل "دولت پلاس" (دولت با اختیار) دارد و تشکیل این دولت نیازمند همسویی و همرایی دولت به علاوه بخش های خارج از دولت در حکمرانی است.
در غیراین صورت، دولت به تنهایی به "دولت بی اختیار" تبدیل می شود که نه تنها در اجرای وعده هایش حتما ناکام می ماند بلکه از اداره عادی کشور هم ممکن است باز بماند.
بیش از ۴ ماه از آغاز به کار دولت مسعود پزشکیان گذشته است. یکی از مهمترین ویژگی ها و انتقادات به دولت پزشکیان را می توان سپردن برخی سمت های کلیدی و مهم به جناح مقابل و رقبای سیاسی دانست. تا جایی که بسیاری از حامیان پزشکیان و اصلاح طلبان لب به گلایه و شکایت باز کرده اند و بسیاری هم ناامید شده اند. از سپردن استانداری به عضو جبهه پایداری تا سمت گرفتن فلان چهره محافظه کار ، سرخوردگی زیادی را در پایگاه رای پزشکیان ایجاد کرده است.
اما چرا پزشکیان تصمیم به چنین اقداماتی گرفته است؟ پاسخ را باید در هدف او برای ایجاد "دولت پلاس" (دولت بااختیار) دانست.
پزشکیان با توجه به تجربه ۴ دولت سیدمحمد خاتمی (۷۶ تا ۸۴ )، محمود احمدی نژاد (۸۴ تا ۹۲)، حسن روحانی ( ۹۲ تا ۱۴۰۰) و سیدابراهیم رئیسی (۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳)، شناخت واقعی و ملموس از دولت و ریاست جمهوری در ساختار حکومت و حکمرانی ایران دارد. شناختی به دور از شعار و آرزو و حتی قانون اساسی.
پزشکیان در دولت دوم خاتمی (۸۰ تا ۸۴ ) وزیر بهداشت بود و بین سال های ۱۳۸۷ تا ۱۴۰۳ برای ۵ دوره در مجلس ، حضور داشت.
از سوی دیگر پزشکیان، شخصا فردی نتیجه گراست و نه مسیر گرا یا فردگرا. آنچه برای او اهمیت دارد نتیجه کار است و نه مسیری که دنبال می شود یا فرد یا افرادی که در مسیر تصمیم گیری ها و روند اجرایی قرار می گیرند.
در ایران و برخلاف همه کشورهای جهان از آمریکا تا کره شمالی، دولت نیازمند پیوند با بخش های خارج از دولت برای اداره موثر و نتیجه بخش کشور است. به همین دلیل و براساس قانون اساسی و چارچوب های نانوشته حکمرانی در ایران،، برقراری این پیوند میان بخش های داخل و خارج از دولت، شرایط لازم برای تصمیم گیری و اجرا در حوزه های مهم، اساسی و کلیدی است.
تنها در صورتی دولت می تواند دولت بااختیارات کامل باشد که بتواند همسویی و همراهی بخش های خارج از دولت در حکومت را همراه خود داشته باشد.
اما چرا دولت با اختیار یا دولت پلاس مهم است؟ چون در غیر این صورت چنین دولتی ، دولت ناتوان خواهد بود. دولت ناتوان که در داخل جدی گرفته نمی شود و نمی تواند مطالبات و خواسته های مردم و برنامه های خود را اجرا کند و در خارج از کشور هم اعتباری نخواهد داشت.
از سوی دیگر، در ایران برخی افراد و برخی جریان های سیاسی به خودی خود و فارغ از اینکه در قدرت باشند یا نباشند؛ قدرتمند هستند. آنچنان قدرتمند هستند که می توانند در برابر سیاست ها و برنامه های دولت ، مقاومت کنند و این سیاست ها و برنامه ها را به شکست بکشانند. پس از نظر پزشکیان چه بهتر که با این افراد و جریان های سیاسی توافق کنیم و به آنها سمت و جایگاه حکومتی هم بدهیم تا از قدرت ذاتی آنها در مسیر اجرای برنامه های دولت استفاده شود.
منبع: